Arrangerade bröllop

Jag har en kollega som är så gammaldags i sitt tänkande. Jag blev helt förvånad, och han är bara ett år äldre än mig.

Vi satt och pratade och min favoritfråga i Indien dök upp, "lovemarriage or arranged marriage?" Jag fick till svar "Arrangerat bröllop, såklart!" Så vi pratade lite grann om det, han berättade hur det gick till och allt sådant. Han sa att han litar fullt ut på sina föräldrar att de ska välja en bra tjej till honom. Han sa att han ville ha en tjej som är välutbildad, vacker, kan laga mat, lugn personlighet osv, osv. Och jag frågade honom hur han kan gifta sig med någon som han inte känner, som han bara har träffat en gång (för att se henne, prata med henne och under den tiden bestämma om de ska gifta sig). Han sa att det är så det går till, och att han gillar det. Han ser jätte mycket fram att på sitt bröllop lyfta på slöjan och få se sin brud för första gången.. Första gången!? Han sa att han inte ens vill träffa sin framtida brud innan bröllopet! Föräldrarna väljer brud, familjerna pratar ihop sig om bröllop och allt som hör till, bruden och mannen träffas på bröllopet och ska sedan spendera resten av livet ihop!

Jag har fått för mig att det här tänket inte är så vanligt bland min generation, men jag kanske har fel...Men jag blev i alla fall väldigt förvånad över att han inte ens ska träffa sin blivande brud innan bröllopet, att han litar på sina föräldrar så mycket att hitta en bra brud till honom!


Comment
Postat av: Lisa

En kollega till mig har två barn och båda har gift sig genom arrangerat äktenskap. Idag skall hon visa bilder från dotterns bröllop i Pakanistan från i höstas. Bröllopet varade i drygt 1 vecka :-)

Min kollega är från Indien och jag ville inte ens nämna att du är där och är tillsammans med en indisk kille. Vet inte riktigt hur hon skulle reagera. Antagligen inte posotivt eftersom jag inte vill berätta. Men visst är det gammeldags tänkande?



Kram kram

2010-11-24 @ 07:47:53
Postat av: Sara

Haha, Pakanistan allstå?! Vad är det för land nu igen? Blandning mellan Pakistan och Afghanistan kanske?



Det är så sjukt med arrangerade bröllop, att man ska spendera hela sitt liv med en person man inte känner. Tänk om man inte gillar varann!

2010-11-24 @ 15:03:48
URL: http://sarasindia.blogg.se/

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0