Godmorgon

Idag har jag sovit ut ordentligt, vaknade inte förrän halv nio! Så skönt att inte ha någonting att göra på morgonen. Jag vaknade även upp till strålande sol vilket man inte gör om man går upp vid sjutiden. Då är det alltid grå himmel och lite kyligt, och man har ingen aning om det ska bli kallt, regn eller strålande sol och varmt. Så det är lite svårt att klä på sig på morgonen, alltså lite som Sverige där vädret kan skifta lite hur som helst. Men det är nog aldrig mindre än 19 grader i all fall och det är ju helt okej.

Igår kväll var jag ute och shoppade jag hittade ett jättefint skärp, dock har jag nog ingenting som passar till skärpet tror jag, så jag måste alltså shoppa mer. Inte mig emot =). När jag skulle till shoppingmallet, som ligger ganska nära men åndå lite för långt bort för att gå, var jag tvungen att få tag på en rickshaw. Första som stannade ville ha 50rs! (8 spänn). Aldrig i livet sa jag, då jag vet att det kostar max 20rs (typ 3,5) Nästa som kom ville också ha 50rs, men han prutade själv ner det till 25rs ganska snabbt. Jag sa fortfarande nej. (Kan ni fatta att jag prutar om mindre än en krona!) Tillslut hittade jag en rickshaw som körde mig för 20rs. Han var även himla trevlig och vi pratade hela vägen om ditten och datten. Han var typ 60 år och jättebra på engelska, så jag blev lite förvånad men glad.

I början jag kom hit, så var rickshawchaufförerna någonting jag tyckte väldigt illa om här jämfört med Mumbai. I Mumbai sätter du dig bara i en och så sätter han på taxametern och det är aldrig något tjafs. Men här i Bangalore, sätt dig aldrig i en rickshaw utan att förhandla först! Men nu älskar jag det här sättet, det är så roligt att låtsas bli upprörd över det pris de ger mig, få höra vilken ursäkt de har för att ge mig just det priset, (But madam its late, madame it costs more than "price"rs i give you a good price, madam its holiday, madam how will i come back etc etc) pruta, bli irriterad och skrattad åt. Har man inte bråttom så är det bra, då kan man pruta hur länge som helst, har man bråttom så får man kanske ta ett högre pris än vanligt.. Fast tid är inte lika viktigt i Indien som i Sverige, så det finns ändå alltid tid till att pruta!

Comment
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

Hej hur mår du?

ha en härlig dag !

KrAmSiSaR <3

2010-11-14 @ 11:12:30
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Becca

sv: tack för din kommentar :D

allt bra med dej idag?? :b

2010-11-14 @ 11:42:35
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Ida

fan vad coolt är du från indien? :D

2010-11-14 @ 12:05:01
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0