Godmorgon

En ny dag i Mumbai vantar. Idag star sodra Mumbai och bland annat Fashion street pa schemat. Igar kvall var jag och Vinnie i Bandra sent pa kvallen, vi hangde i Bandstand men inte heller igar sag vi Shah Rukh Khan. Han bor ju dar, men han holl sig borta fran gatorna i alla fall...

Pa vag mot Bandra, nar vi stannade till vid ett rodljus, kom det fram en liten kille pa kanske atta ar och tiggde pengar. Han hade bara ett par byxor pa sig, och fran hakan ner till magen sag det ut som nagon hade hallt syra pa honom. Det sag helt perfekt ut, med perfekt menar jag att det inte sag ut som nagonting som hant i forbifarten, och jag var helt saker pa att hans "boss" hade gjort det for att fa mer pengar. Jag sag bilder fran Slumdog Millionaire framfor mig, nar de sovde ner en pojke och hallde syra, eller vad det nu var, i ogonen pa honom. Det ar helt sjukt att det existerar organiserat tiggeri har, och sakert pa manga andra platser ocksa, dar de skadar barn med forhoppning om att fa in mer pengar. Barnens liv forstors, men vem tanker pa de barnen? De ar inte varda mer an att fa in pengar till "vem det nu ar som far pengarna". Och hur mycket pengar handlar det egentligen om? Hur mycket extra pengar far ett barn in om han ar blind, har ett infekterat sar pa benet, haltar eller har avhuggna fingrar? Jag ser sallan folk ge pengar till barn, oftast vands huvuden bort, en handviftning for att fa dem att ga ivag eller skallsord for att de ska sluta tjata.

Jag har faktiskt pa den har korta tiden, markt en ganska stor skillnad mellan Mumbai och Bangalore. I Mumbai kanns det mer organiserat, med barn som har olika typer av skador, som man vet att nagon annan har gjort enbart med syftet att fa mer pengar. I Bangalore kanns det mer som "vanligt" tiggeri eller dar de "arbetar" for att fa pengar, typ gor lite konster pa gatan eller gar pa lina...

Comment
Postat av: samira

Hejsan! brukar läsa din blogg lite då och då, jätte intressant! Försöker att få reda på lite mer om Indien. Jag letar nu desperat efter en reskompis på nätet, för att jag är helt bestämd på att jag vill åka till Indien i slutet av januari, början av februari där nån gång.

Men jag känner dock ingen som varit där tidigare och jag har själv inte varit där tidigare. Visst gillar jag det äventyrliga i det men jag skulle vilja fråga dig om lite tips.

Vill helst leva simpelt när jag kommer dit, billiga hotell eller vandrarhem, vill helst se både Mumbai och någon annan stad. Tänkte stanna högst en månad.

Skulle vara tacksam för svar. :)

2010-11-28 @ 12:24:40
URL: http://samiraekman.blogspot.com/
Postat av: angelica

sv åh tack! :)

2010-11-28 @ 13:45:40
URL: http://angelicacarlsson.blogg.se/

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0