Ps.

Lite mer gammaldags tänkande från min kollega....

Igår hade jag på mig en klänning som visar lite grann av halva axeln, en sådan tröja som är lite stor så att den hänger ner på axeln. Och när vi skulle gå och käka lunch så gick jag tillsammans med honom. Då fick jag den här kommentaren:

"Du kanske ska täcka dig lite grann, vi är i Indien nu, du får anpassa dig till indisk kultur." Samtidigt som han drog upp min tröja.....

Såhär naket var jag klädd, thsirt som täcker allting, utan axeln då såklart, och hellånga leggings.. Tydligen blev det lite för mycket för honom.. Stackars hans framtida fru, fast jag antar att hon också kommer vara gammaldags i sitt tänkande...

                           

Comment
Postat av: aa

Gud vad nedlåtande, du kanske borde visa lite mer förståelse för andra kulturer. Du visar ju liksom underkläderna (BH), det är väl om inte annat smaklöst i sig själv oavsett vilken land man är i.

2010-11-24 @ 19:59:40
Postat av: Sara

Ja, det var nog många som mådde väldigt dåligt på grund av detta, i och med att jag nu för tiden är den enda som går klädd såhär.. Så dagen till ära för min kollega (hans födelsedag) har jag nu klätt mig i jeans, thsirt och kofta. Jag hoppas såklart att ingen mår dåligt på grund av mina kläder idag!

2010-11-25 @ 03:02:29
URL: http://sarasindia.blogg.se/
Postat av: AA

Det handlar ju inte om att andra mår dålig, utan att det är respektlöst att visa sina underkläder, oavsett om man är man eller kvinna, hur som helt i ett land som Indien.



Du ska nog tacka din kollega att han tar hand om dig istället för att förolämpa honom. Han lär ju förstå situationen och kulturen ganska bra.



Sen om du har svårt att accepera att du som kvinna har en helt annan roll och helt andra förväntningar på dig i en traditionell kultur kommer du nog få en hel del problem framöver.

2010-11-25 @ 20:01:59
Postat av: Christian

Sara, Fight the power!



Vad var det som var nedlåtande?

2010-11-27 @ 00:49:57
Postat av: Sara

Haha, jaa det kan man ju undra.. Pa den dar aa verkar det som att jag ar den enda i hela Indien som ar kladd sadar... Manga ganger ar faktiskt indier mer lattkladda an mig!

2010-11-27 @ 04:48:40
URL: http://sarasindia.blogg.se/
Postat av: Vickan

Haha, vilken lustigkurre! Vem ar aa? Ar han/hon ironisk?

Klart man skall visa forstaelse for andra kulturer, och det vet jag att Sara gor, hey, hon har bara indiska vanner, hon lar sig indiska och ater indisk mat samtidigt som hon letar efter indiska klader. Att visa respekt maste komma ifran bada hall. Har i UK bor massvis av indier och de kraver respekt av alla som bor i England for deras kultur ar annorlunda an den har. Och den respekten ges till dem. Da kan man ju hoppas att man far den respekten nar man besoker deras land ocksa (och for allt du och den dar indiern vet kan den dar 'BH'n' lika garna vara ett band till ett linne.)

2010-11-27 @ 20:36:58
URL: http://lifeandtimesofvictoria.webblogg.se/
Postat av: Vickan

Forlat mig Sara, jag vet att det inte heter indiska, utan Hindi eller vilket sprak du nu lar dig. Har for mig att det var hindi i vartfall =)

2010-11-27 @ 20:38:15
Postat av: AA

Argumentation på hög nivå ser jag.



Du bör väl iaf vara glad att du får råd och hjälp av en som kan kulturen och vet som är acceptablet och mindre acceptabelt och delger det med dig. Sen om du väljer att förolämpa honom genom att "tycka synd om han framtida fru" säger väl mer om dig än om honom.



@Vickan

Vad är det för respekt så många Indier i UK kräver som är så utmärkade i relation till deras kultur, och hur är det relevant i denna diskussion?



Eller det kanske mest var för att du skulle kunna påpeka "kolla på mig, jag bor i UK"? haha, moget.

2010-11-28 @ 17:49:04
Postat av: Sara

Jag vet faktiskt en del, inte allt, men ganska mycket vad som ar okej och inte okej har. Har nu bott har i ett ar, och jag har lart mig en massa och lar mig fortfarande. Det finns saker som jag inte gor som jag vet att folk hade reagerat starkt over. Min pojkvan ar indier och berattar saklart valdigt mycket for mig. Jag klarar mig faktiskt valdigt bra i det har landet.



Du vet inte speciellt mycket om vare sig mig eller min kollega som gor att du kan doma pa det sattet som du gor. Du kanske vet att han nasta dag klagade pa att jag hade for mycket klader pa mig? Eller att han forolampar mig bakom ryggen pa mig?



Du far saklart tycka vad du vill.

2010-11-28 @ 20:36:46
URL: http://sarasindia.blogg.se/
Postat av: AA

Jag kan ju inte kommentera annat än den information du ger ut. Att denna kille kanske är allmänt otrevlig, elak och att hans sätt att kommentera din klädsel är en del av det, kan ju inte jag veta om du inte skriver om det.



Ditt orginalinlägg tyckte jag gav sken av att vara oförstående och ganska inskränkt och förolämpande mot denna man som verkade vilja ta hand om dig, samt gav dig råd som på ytan såg helt naturligt ut. Det kanske var fel, för det finns mer information.



Sedan om det finns andra aspekter och mer bakomliggande faktorer är ju helt omöjligt, som sagt det enda jag kan kommentera är det du faktiskt skrev/skriver.



Sen att du vet en hel del och säkert klarar dig bra, det betvivlar jag inte. Jag har ju inte ifrågasätt hela dig bara för ett inlägg verkade ganska inskränkt baserat på den info du gav i det.

2010-11-28 @ 22:34:01

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0