Ashura i Indien

Idag behövde jag ju som sagt gå till banken. Jag lämnade kontoret runt tre tiden och gick ut på vägen för att få tag på en rickshaw. Jag märkte såklart ganska snabbt, att vägen var avstängd. Jag hörde musik, så nyfiken som jag är gick jag mot musiken. (Jag skulle ända ha åkt den vägen). Poliserna sa till mig att gå på höger sida av vägen, vilket jag som en snäll indisk medborgare gjorde. På andra sidan vägen mötte jag hundratals män helt klädda i svart. Det tog mig några meter innan jag insåg att de allra flesta var blodiga. Jag blev lite smått orolig om det hade varit mass slagsmål eller så, men insåg snabbt att poliserna i så fall hade sagt till mig att inte gå där jag gick. Så jag fortsatte, men jag skulle nog ha vänt om.

Det jag möttes av var hemskt! Hundratals män, äldre, unga vuxna och även små barn, som misshandlar sig själva med diverse tillhyggen. Jag mötte hur många som helst som var helt blodiga. Och då menar jag verkligen heeeelt blodiga! Stora öppna sår på ryggen, vid sidan av brösten och huvudet. De som hade sår på huvudet hade även hela ansiktet fullt av blod. Det kändes som en krigszon! Det värsta av allt var de små, små pojkarna som hade blodiga bandage på huvudet. Jag såg en liten pojke, han kan inte ha varit mer än två år gammal. Alltså, dessa småbarn vet ingenting om religion! Hemskt att de görs på dessa småttingar. Även barn som var runt 6-7 år såg jag slå sig själva blodiga, jag antar att de gjorde det för att "man ska". Inga kort blev tagna under den här promenaden, av respekt för människorna och även för att det inte bör visas. Jag mådde illa och försökte att inte kolla på alla sår och allt blod som jag möttes av... 

Efter lite Googlande är jag ganska säker på att det är högtiden Ashura som firades idag...


Comment
Postat av: Ella

Men fy! Låter helt makabert ju!

Varför gjorde dem på det viset?

Jag hade väl svimmat om jag sett det där.

2011-01-25 @ 16:54:05
Postat av: Vickan

Men usch, stackars barn. Låt de vuxna hålla på om de vill, men två-åriga små barn vet ju, precis som du säger, ingenting om religion. Låt iaf dem vara =(

2011-01-25 @ 23:37:24
Postat av: Sara

Ja Ella, det var nog tur att du inte var där.. Det var faktiskt hur mycket blod som helst.. Mm, väldigt synd om barnen. Förstår inte varför de ska utsättas för hemska påhitt som detta!

2011-01-26 @ 05:31:42
URL: http://sarasindia.blogg.se/

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0