Dagens lunch

Idag var det inte matlagningslektion då Prashant inte kom. Roomie har en massa mat över så jag antar att hon äter upp allt det först. Jag hoppas han kommer imorgon ändå.. Så för at tinte glömma av mina kunskaper så gjorde jag idag mina alldeles egna chappatti! De blev ju inte helt runda, men de smakade bra ändå.. Till det åt jag min favorit, paneer bhurji. Dock inte hemlagad, då jag inte lärt mig göra det ännu..

Hur man gör chappattis (har dock inga mått, så gör lite hur du själv tycker)

Vetemjöl
Lite salt
Vatten

Knåda ihop till en slät deg. Dela upp i mindre runda bitar. Ungefärlig storlek kan vara som när du sätter ihop tummen och långfingret till så det blir en ring. Doppa bollen i mjöl och kavla den rund och platt. Släng på den i en torr panna på mellanvärme. Vänd på den då och då. När kanterna börjar vika upp sig så börjar den bli klar.
(Nästa steg vet jag inte hur man gör utan gasspis, använd fantasin) Höj gasen till max, släng på chappattin över lågan och låt den få färg, vänd efter 2-3 sekunder.




Har aldrig sett paneer bhurji med ärtor tidigare.. Självklart pillade jag bort dem.


Comment
Postat av: J

Chappattis är en sekundär mat i Syd. Folk här mestadels överleva på ris etc. Chappattis kan göras av vete, majs eller gram mjöl (med nästan samma process som du nämnde i din blogg). Besök gärna den sikhiska Gurudwara (Temple) i Ulsoor, Bangalore. De tjänar Langar (community kök) till alla överallt utan kostnad. Gå på söndag eftermiddag. Du kan även öva dig chappatti gör skill där. Det är ett bra ställe och du kan gå med dina vänner. Bara ta av dig skorna, täcka huvudet, tvätta händerna och gå in.

2011-06-06 @ 13:11:39
Postat av: Sara

I wrote the receipe for swedes, there we usually use wheat flour only.. Im leaving Bangalore soon so I wont go on any tours around here...Will just make the food at home and eat it..

2011-06-06 @ 13:47:41
URL: http://sarasindia.blogg.se/

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0