Varför en shoppingrunda tar 4 timmar

Idag hade jag inplanerat en shoppingrunda. Det jag skulle köpa var ett par svarta Converse och två Tommy Hilfiger pikéer i färgerna ljusblå och ljusgul. Då kan man ju tycka att detta ska gå väldigt snabbt. Men det gör det inte i Indien.

Jag åkte buss till Brigade road där både Tommy Hilfiger och Converse ligger, med 2 minuters promenad emellan. Jag kommer in i Converse butiken och frågar efter skorna. Efter mycket om och men visar det sig att just den storleken är slut. Jag går vidare till en annan lite mindre butik som också säljer Converse. Där kom jag fram till att den exakta storleken som jag skulle köpa inte fanns, det fanns 25,5 cm eller 26,5 cm. Storleken jag skulle ha var 26 cm. Så då fick jag lämna butiken, leta upp ett ställe där jag kunde fylla på mobilen, skicka iväg ett sms och fråga om storleken.

Innan jag fick ett sms tillbaks hade jag hunnit in i butiken redan och där sa de till mig, "madam, ta den större storleken, det blir bra" Jaha, tänkte jag.. Sekunden senare fick jag ett svar tillbaks, "köp 25,5 cm." Så när jag sa det till de som jobbade i butiken sa de att, den storleken finns inte i svart, inte någonstans. "Men du kan få en annan, som är mörkblå istället, det är nästan samma färg!" De försökte även sälja på mig en massa andra konstiga svarta Converse fastän jag sa till dem att det ska vara "same, same, same, same! Nothing different!"

Jag lämnade butiken, smått irriterad, och gick tillbaks till Conversebutiken. Jag bad dem kolla igen ifall de kanske hade missat den storleken. Det hade de inte, utan kom istället med ett par denimfärgade Converse och ett par mörkblåa Converse. Jag bad dem ringa alla ställen för att se om den rätta storleken fanns någonstans i Bangalore. Japp, ett par skulle finnas i Garuda mall, 10 minuters promenad bort.

Så jag gick först till Tommy Hilfiger butiken, tänkte köpa pikéerna när jag ändå var där. Jag gick hela gatan innan jag insåg att jag måste ha missat butiken. När jag gick tillbaks så såg jag att det var stängt! Det var inte bara stängt, utan de hade flyttat hela butiken till Commercial street 15 minuters promenad bort. En rickshaw chaufför kom fram och berättade det för mig, samtidigt som han sade att han kunde köra mig till butiken, vänta på mig och köra mig tillbaks för endast 10rs! OM han kunde ta mig till två handicraft butiker så att han kunde få en t-shirt (provision). Tack, men nej tack det hade jag inte tid med.

Jag traskade iväg till Garuda mall i förhoppningen att finna rätt par Converse. När jag kom till butiken gick jag raka vägen till Converse hyllan, men såg inte skorna. Blev mycket besviken och var beredd att skrika lite på personalen som lurat mig dit, men jag tänkte att det var bäst att fråga först. Så jag sade, mycket trevligt, att Conversebutiken hade ringt och frågat efter ett par svarta skor. De gick in på lagret, kom ut med en kartong och la i mitt knä. Innan jag öppnade bad jag en tyst och snabb bön att det skulle vara rätt skor så att jag slapp bli arg.
Och vad tror ni händer? Jo, det var RÄTT! Helt otroligt, jag blev så lycklig så jag skuttade runt i hela butiken..

Efter två och en halv timme, ett av inköpen avklarade. Jag letade efter Tommy Hilfiger återförsäljare i Garuda mall, hittade ett ställe men fanns inget av det jag ville ha.

Så jag tog bussen till Forum mall, där det finns en Tommy Hilfiger butik. Jag klampar in, letar febrilt efter ljusblå och ljusgul. Ser bara en ljusblå, rycker åt mig en, ber om ett måttband så jag får rätt mått. Hittar rätt storlek och frågar om de har ljusgul också eftersom jag inte hittar den. Killen går in på lagret och kommer efter 10 minuter ut med en ljusgul! Vilken lycka, tänkte jag! Det visar sig att de bara har en i storlek XL.

Jag frågar om det finns mer butiker, och det fanns en i Indira Nagar och en i UB city. Jag ber dem ringa för att se om det finns, och om de i så fall kan skicka tröjan till den här butiken då de andra ligger så långt bort. Efter typ 15 minuter kommer han tillbaks och säger att det finns en i Indira Nagar och de kommer skicka den till den här butiken så jag kan komma och hämta den ikväll eller imorgon! Jag blev så glad att jag nästan skuttade runt i hela den butiken också! Köpte i alla fall med mig den blåa, så att den inte skulle försvinna, och drog hem.

Ni har jag varit hemma ett bra tag och har hunnit äta VÄRLDENS GODASTE kycklingrätt! Ännu godare än den som jag lärde mig. Jag tror nog att jag måste anställa Prashant som min kock också. Han lagar den bästa indiska maten jag vet. Han är grymt duktig!

Nu ska jag göra mig iordning, locka håret, byta kläder och sminka mig, för om en timma så drar jag till Love shack för att träffa vänner, dansa och sjunga karaoke. Det tycker jag att jag har förtjänat efter den här jobbiga shoppingen..


Comment

Comment here:

Your goodname:
Remember me

Email: (will not be published)

URL/Blogaddress:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0